Höstens ölprovningar, del 3 (Malt)

Under den tredje av höstens ölprovningsserie dök vi ner lite i nästa ingrediens, nämligen malten. Jag hade valt ut två olika öl för att representera torkningens och rostningens effekter på ölet och därefter tre olika öl som fick visa på vad olika typer av lite annorlunda malt kan ge.

Det första ölet ut var Krusovice Imperial, som fick stå för ljus malt torkad på låg värme. Med sina brödiga, lite gräsiga toner gjorde den jobbet bra. Nästa öl ut fick bli Krusovice Cerne, som fick stå för den rostade malten. Där fanns en del rostat bröd, choklad och lite kaffe. Tyvärr visade den sig vara tunnare än jag tänkt och skillnaden mot Imperial blev inte så stor som jag hoppades, men jag tror ändå att poängen gick fram.

Därnäst blev det Coppersmith’s the Bishop Rye Ale, som gjorde mig lite orolig när vi doftade och det kom ordentligt med nya världens humle och jag anade att malten inte alls skulle märkas som planerat. När vi sen smakade kom oron på skam, ölet smakar rågmalt i mängder. Riktigt gott och ett bra exempel på rågens lite peppriga smaktillskott. Snyggt och uppskattat av samtliga.

Över till vetemalt och Weihenstephaner Hefe Weissbier, som gör det den gör. Korianderfrön i doften och söt skumbanan i smaken, precis som en ofiltrerad tysk veteöl ska smaka.

Sist ut fick bli en lätt släng av rökt malt i form av klassikern Aecht Schlenkerla Rauchbier. Rök, charkuterier och Leijona tjärtabletter. Spännande hur flera av gästerna först blev smått chockade men efter hand insåg att ölet inte är så farligt och sedermera riktigt gott, om än speciellt.

Ytterligare en lyckad provning där jag åtminstone någorlunda lyckades fånga det jag önskade. Störst intryck av Coppersmith’s som jag inte provat tidigare. En lärdom jag tror mig kunna dra är att undvika tjeckiska lager, då de på något sätt aldrig riktigt kommer till rättivisa i mina provningsglas. Det är som att dom kräver en större mängd för att bli så bra som dom är.

This entry was posted in Okategoriserade, Provning. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

