Att bygga en pub (del 8)

I Kalmar finns en liten pub med det passande namnet “Lilla Puben”. Jag har varit där två gånger och vid båda tillfällena upplevt det som ett mycket trevligt ställe, där även nya gäster ges känslan av att vara stamkunder. Vid mitt första besök blev jag insläppt bakom baren, för att lättare kunna se vad som fanns i kylskåpet, som ett exempel. Maten har också varit utsökt och okrånglad. Väggarna i Lilla Puben är klädda av hyllor med gamla urdruckna ölflaskor, vilket jag tog med mig därifrån som en idé och ända sen vi var på visning i huset där vi nu bor och jag fick idén att inreda min egen pub har jag haft med mig tanken på att klä väggarna med ölflaskor. Det är också den del av byggandet som jag hållit på med längst tid, genom att börja spara en av varje av alla ölflaskor jag druckit ur. Under de första kanske två åren sparades de inomhus, i ett rum som vi inte använde särskilt flitigt, men så småningom fick de flytta ut i den blivande puben och har sedan dess blivit ett allt större hav av flaskor på golvet.
När jag nu börjat komma igång med själva byggandet uppstod ganska snabbt ett behov av att få bort flaskorna från golvet, så det var bara att börja sätta upp hyllor på väggarna.

Hyllorna är gjorda av spikläkt, penslad med järnvitriol, så de snabbt ser gamla och väderbitna ut. Till att börja med hade jag tänkt ha mer ordentliga hyllor, men insåg att jag kommer behöva spänna fast flaskorna ändå och då kunde jag lika gärna ha en så enkel och minimal hylla som möjligt. Fastspännandet består i en ståltråd och små skruvöglor. Jag försökte först spänna fast flaskorna fem och fem, men då kunde flaskorna utan problem kliva ner från hyllan och det gick inte att spänna tråden, så det blev att sätta en skruvögla på varannan flaska. Men nu sitter dom stadigt.

1

Måtta ut avståndet med de två flaskor som ska upp

2

Fäst skruvöglan i timret

3

Skruva in öglan, med hjälp av en spik

 

4

Trä igenom tråden

5

Ställ dit flaskorna, spänn tråden och börja om

DSC_3973

624 flaskor senare börjar det likna nått!

Uppdelningen mellan hyllorna utgår från flaskornas höjd, på ett ungefär, i övrigt är ordningen helt slumpmässig.

This entry was posted in Okategoriserade, Puben. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

