Karjala Maailmanmestari Limited Edition

Bakgrundsinformation

330ml burk, 4,6% alkohol. Ursprungsland: Finland. Bryggeri: Hartwall (som jag förstår det en del av Heineken) Burken (och ytterligare en) fick jag i present av Anne med familj på väg hem från Finland. Jag kunde inte med att sprätta upp dem utan att dela med mig av det fantastiska hånet mot Hockey-sverige, så det fick bli ett blogginlägg trots att jag juh lagt det här på hyllan…

Provningstillfället

Onsdag kväll. Semester sen en längre tid tillbaks. Dagen har använts till absolut ingenting, förutom att baka pizza, som nu ligger i ugnen och blir ätfärdig. Ute är det dryga 20 grader varmt och en hel del sol. I morgon bär det av till den lite mindre stadens festival för arbete som festivalläkare.

Utseende

Ljusgul, klar vätska. En rund centimeter vitt skum med små bubblor lägger sig på ölen. Det sjunker snabbt undan utan att lämna några rester på glaset.

Doft

Halm och vitt bröd. Rätt mycket sötma och en försiktig beska.

Smak

Lätt, lite smörig smak. Sötman dominerar totalt. En del formfranska och en försiktig gräsig beska.

Helhetsintryck

Väldigt stillsamt, men ändå en del fyllighet

Slutbedömning

Stillsam och konturlös, men ändå inte helt smaklös. Känns som en öl som skulle passa alldeles ypperligt om jag av någon anledning skulle gå på hockey nån gång. Finsk bastuöl. Punkt.

Betyg

4

This entry was posted in 04, Finland, Gåva, Harwall. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

