Sink the Bismarck

Grundinformation

330ml flaska, 41% alkohol. Ursprungsland: Skottland. Bryggeri: BrewDog.

Provningstillfället

Lördag kväll. Nyss hemkommer efter ett tolvtimmars arbetspass på akuten. Dagen har som tur är varit lugn och folk i omnejden verkar ha hållit sig friska och hela. Hemma väntar en liten samling vänner, som ätit middag och spelat spel. Det ska under avslutningen av kvällen bli provning av Systembolagets nyheter för februari, men vi börjar med varsin lite slatt av världens tredje starkaste öl.

Utseende

Vätskan är djupt orange och lätt grumlig. Inget skum bildas i glaset.

Doft

Fruktigt. En sötbesk doft med mycket av citrus, persika och torkad aprikos. Jag hittar också något som påminner om russin och gräddkola. Det är nästan så att det finns en ton av ädelost någon stans i bakgrunden. Doften är stor och mustig.

Smak

Smaken är dominerad av sötman, men det finns också en del av beska. Det är mycket och stora smaker av exotiska frukter, citrus, aprikos och en aning av ananas. Eftersmaken är mer besk och hänger kvar väldigt länge. Kroppen är stor och vätskan är tjock och trögflytande och inte bara lite och oljig.

Helhetsintryck

Jag har svårt att bestämma mig. Det finns något i det här som är gott och något som inte alls är särskilt gott.

Slutbedömning

Jag har fortfarande inte bestämt mig. Det är helt klart intressant och smakerna är stora. Men jag hoppar mellan att tycka att det är riktigt gott och bara misslyckat. Jag provade också att ha en kopp kaffe till och betrakta drycken som en “Cognac till kaffet”, men det blev inget bra. Slutligen blir nog betyget att det är intressant, men att jag hellre hade druckit ölet odestillerat.

Betyg

4

Epikris

Egentligen har jag svårt att köpa att det här rör sig om öl. Enligt svensk alkohollagstiftnings definitioner är öl en alkoholdryck som jästs på sädesprodukter och som är odestillerad. Det är också en definition som jag är benägen att hålla med om och således kvalar STB in under sprit.

This entry was posted in 04, BrewDog, Privatimporterad, Skottland. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

