Cropton imperial stout

Grundinformation

500ml flaska, 7,2% alkohol. Ursprungsland: England. Bryggeri: Cropton Brewery. Produktnummer på systembolaget: 89619

Provningstillfället

Lördag kväll, kring sjusnåret. Dagen har använts till packning och matlagning inför den kommande veckans vistelse i Hemavan. Temperaturen ute har under dagen pendlat mellan tjugofem och trettio minus och himlen har varit klar. För tillfället sitter jag i köket och äter nån slags middag, bestående av rågbröd med räk- och romsås.

Utseende

Helt svart vätska, inget ljus slipper igenom. Några tappra bubblor lägger sig på ölet, men någon skumkrona går det inte att prata om.

Doft

Lite besksyrliga toner av kaffe och bränt trä. Doften är dock ganska tillbakadragen och stillsam. Lite soja går också att hitta.

Smak

Smaken domineras helt av brända, rostade toner av kaffe och rostbröd. En hel del syrlighet släpper igenom i smaken. Kroppen är ganska liten.

Helhetsintryck

Har jag fått en infekterad flaska? Inget skum och syrlighet tyder kanske på det. I vilket fall är det inte jättegott, men ändå drickbart.

Slutbedömning

Jag kan inte påstå att jag tycker om den här ölen. Den syrliga tonen gör sig inte särskilt bra och tar över mer och mer ju längre ner i ölen jag kommer. Dock är den samtidigt inte direkt osmaklig, utan går att få i sig. Inget jag kommer köpa igen.

Betyg

3

This entry was posted in 03, Cropton Brewery, England, Systembolaget. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

