St Peter’s Winter Ale

Grundinformation

500ml flaska, 6,5% alkohol. Ursprungsland: England. Bryggeri: St Peter’s Brewery. Produktnummer på systembolaget: 11331

Provningstillfället

Fredag kväll, kring 18. Som det nämndes i förra inlägget slutade jag jobbet vid lunch och har efter det hunnit med nästan två mil på skidor med min och broderns hund. Tyvärr var folket dit jag åkte inte hemma, så det blev inget kaffe utan direkt hem igen. Med den kondis jag lyckats bygga upp genom att inte träna på alldeles för många år blev turen rejält ansträngande. Jag har ändå lyckats bjuda in folk på middag och bastu, så en lasagne håller på att bli klar tills folket kommer. Pausar lite nu med Heroes of might and magic III.

Utseende

Mörkt röd, på gränsen till svart. Ytterst lite ljus slipper igenom vätskan. Skummer är ljusbrunt och lägger sig tre centimeter tjockt. Det sjunker undan ganska sakta och lämnar en del rester på glaset.

Doft

Rostade och brända toner är det första som kommer till mig och det kommer mycket av det. Efter ett tag hittar jag också kaffe, fylligt rödvin, mörk choklad och en kärv, rökig ton som påminner om hur kläderna luktar efter en kväll vid brasan. Det söta dominerar, men jag anar också lite beska, som nuddar vid apelsinskal.

Smak

Smaken är först rejält söt, på gränsen till kladdig och övergår successivt mer och mer till det rostade och brända, med toner av kaffe och ved. Eftersmaken är rätt lång och övergår efter hand till en bränd beska.

Helhetsbedömning

Ett väldigt kraftigt öl, med riktigt mycket smak. Det känns nästan som att det kommer bli övermäktigt att dricka hela utan nånting till, så jag griper efter en ölkorv att ackompanjera resten av ölen.

Slutbedömning

Ett typiskt och bra gjort vinteröl. Det är sött, smakrikt och fylligt. I kombination med ölkorven gav det mig det mesta jag kunde önska av ett öl. Helt enkelt väldigt välgjort och välsmakande.

Betyg

8

This entry was posted in 08, England, St Peter's Brewery, Systembolaget. Bookmark the permalink.

2 Responses to St Peter’s Winter Ale

  1. Daniel says:

    Visst är det härligt med en riktigt trevlig öl efter att man har motionerat. Ett + i kanten för Heroes of might and magic III. 🙂

  2. ozito says:

    Öl gör sig klart bättre än energidryck som återhämtning efter träning, alla dar i veckan! Heroes III är det enda spel jag spelar nu för tiden och har så gjort sen det släpptes en gång i urtiden…

Leave a Reply

