Gudeløs

Grundinformation

500ml flaska, 8,9% alkohol. Ursprungsland: Danmark. Bryggeri: Bryggeriet Djævlebryg Produktnummer på systembolaget: 11102

Provningstillfället

Tisdag kväll. Jag har jobbat en relativt arbetssam jour och har precis kommit hem. Klockan börjar bli ganska mycket och egentligen borde jag sova, men huvudet är fortfarande i alldeles för högt var för att jag ska kunna somna. Så istället sitter jag nu i en fåtölj framför en öppen eld i köket och sippar mig igenom lite ställningstagande dryck.

Utseende

Kompakt svart vätska, inte ett uns ljus slipper igenom. Skummet är brunt och lägger sig fyra centimeter tjockt. Det sjunker långsamt undan och lämnar en hel del rester på glaset.

Doft

En stor och tjock doft kommer emot mig. Det är rejält med sötma och mycket rostade toner. Inslag av vörtbröd, russin, portvin, kåda och brasved. Lite aningar av soja och ostronsås tycker jag också finns i bakgrunden

Smak

Här drar det mycket mer åt det beska hållet. Fortfarande är de rostade, nästan brända tonerna det som dominerar. Toner av kaffebönor, lakrits och rejält mörk choklad finns att hitta. Eftersmaken är rejält lång och drar efter ett tag åt något slags syrlig smak, som jag inte riktigt kan placera.

Helhetsintryck

Helt klart ett bra öl. Doften är enorm och innehåller uteslutande angenäma inslag. Smaken är också fin, men jag stör mig på den syrliga tonen i eftersmaken, som jag inte alls tycker passar in.

Slutbedömning

Ölet ser gott ut, det doftar gott och det smakar, pannkaka ungefär. Den störande syrliga tonen i smaken blir att ta över mer och mer och blir tillslut det enda jag egentligen känner av smak. Ytterst synd för ett öl som verkade lova så stort. Särskilt som det är ett öl jag gärna hade köpt fler flaskor av bara för att en dansk krona för varje såld flaska doneras till danmarks ateistiska förbund.

Betyg

4

This entry was posted in 04, Danmark, Systembolaget. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

