Shepherd Neame Christmas Ale

Grundinformation

500ml flaska, 7,0% alkohol. Ursprungsland: England. Bryggeri: Shepherd Neame. Produktnummer på systembolaget: 11352

Provningstillfället

En kall och klar torsdag har övergått till sen eftermiddag. Efter jobbet hanns det med en timme i gymmet. Väl hemma korkar jag upp ölen det första jag gör. Ska senare iväg till den äldre av mina bröder, för att äta middag, tillsammans med den yngre av bröderna, som tittar upp från Uppsala över helgen. På sidan av ölen spelas lite Heroes of might and magic III.

Utseende

Klar, djupt rödorange vätska. Ett varmvitt skum lägger sig blott en halv centimeter tjockt och försvinner nästan omedelbart utan att lämna några rester på glaset.

Doft

En svag, söt doft når mig redan då flaskan står öppnad men oupphälld ungefär två decimeter ifrån mig. Efter upphällning och på närmre håll är det sötman som dominerar, med toner av smörkola, vörtbröd, mörk sirap, russin, julmust och julkryddor. Jag tycker mig också kunna ana lite apelsin i bakgrunden. Doften är stor och inbjudande.

Smak

I smaken finns mer av beska om än sötman fortfarande är det mest påtagliga. Det är toner av bröddeg, vörtbröd och lite julkryddor. Smaken blir ganska snabbt att domineras av en tydlig spritighet. Eftersmaken är ganska lång och domineras helt av alkoholsmak. Kroppen är medelstor till stor och vätskan ganska oljig.

Helhetsintryck

Doftar bättre än det smakar. Det blir lite väl mycket alkoholsmak och för lite annat. Jag anar att ölet gör sig bättre i kombination med lite tilltugg, så det blir hembakade havrekex med ost till resten av ölen.

Slutbedömning

Som jag trodde blev smaken av ölet angenämare med lite tilltugg bredvid. Spritigheten blev mycket mindre påtaglig och helheten mycket mer balanserad. För att låta ölet få fram sin hela potential tror jag att det ska avnjutas i långsamt tempo med en intressant diskussion och pepparkakor med mjukädelost på.

Betyg

5

 

This entry was posted in 05, England, Shepherd Neame, Systembolaget. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

