Rudolf ren ale

Grundinformation

500ml flaska, 7,0%alkohol. Ursprungsland: Sverige. Bryggeri: Dugges Ale & Porterbryggeri. Produktnummer på systembolaget: 11395

Provningstillfället

Fredag kväll. Kom hem från en stillsam dag på jobbet för någon timme sen och har precis börjat tillreda en porterstek gjord på nöt och hembrygd porter. Ungefär mitt i ölen kommer brodern förbi för gemensamt inmundigande av maten. Ute är det knappa tio minus och stjärnklart. Fullmånen lyser upp det snövita landskapet.

Utseende

Kompakt svart till färgen. Med en rejäl lampa bakom går det att tvinga lite brunrött, grumligt. Skummet är smutsvitt och lägger sig 3cm tjockt. Det sjunker undan ganska fort och lämnar en hel del rester på glaset.

Doft

En ren söt doft, med inslag av russin, daddlar, bröddeg, lite aning av glögg och rödvin. Peppar och kryddnejlika tycker jag mig kunna ana nånstans långt bak.

Smak

Sötman är det största även i smaken. Det finns en bränd ton och inslag av kaffe, vörtbröd, russin och portvin. Smaken är ganska stor och rejält fyllig. Kroppen är stor.

Helhetsintryck

Smakar som ett julöl “ska göra”. Sött, fylligt och lagom komplext. Så här långt bra och ytterst smakfullt, men inga nyheter.

Slutbedömning

Ett i grunden gott och välbalanserat öl, som helt klart har sina poänger såhär på egen hand. Dock störs jag lite av en lakritston som kommer mer och mer ju längre ner i glaset jag kommer och som mot avslutningen blir lite för dominant. Jag tror att ölet hade gjort sig ännu bättre om jag öppnat flaskan något senare och avnjutit större delen tillsammans med maten.

Betyg

6

This entry was posted in 06, Dugges Ale & Porterbryggeri, Sverige, Systembolaget. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

