Jólabjór

Grundinformation

33oml flaska, 6,5% alkohol. Ursprungsland: Island. Bryggeri: Ölvisholt Brugghús. Produktnummer på systembolaget: 11342

Provningstillfället

Tisdag kväll. Har haft en ganska stillsam arbetsdag, som dock varit något ansträngande för mina stackars underarmar. Middagen bestod av Enchiladas med sallad till. Efter att den inmundigats har jag lyckats byta batteri på ena bilen och rundar nu av dagen inför sängdags. Ute är det 17 minus och ytterst mörkt, trots snön på marken.

Utseende

Vätskan är klar och djup röd-svart till färgen. Skummet är ljusbrunt och lägger sig 1cm tjockt. Det sjunker snabbt undan och lämnar en del rester på glaset.

Doft

En doft av kavring och russin kommer till mig redan på någon decimeters avstånd. På närmre håll är det en stor doft, med kraftig sötma som kommer mot mig. Kavring och vörtbröd trängs med mörk sirap, russin, glöggkryddor och lite knäck.

Smak

Även smaken domineras av sötman, men en liten aning av beska finns också. Det smakar jul, med vörtbröd, russin och apelsiner med instuckna nejlikor och röda band knutna runt. Smaken är stor och tar verkligen upp hela munnen. Det finns lite aning av rödvin och faderns hemblandade julmumma.

Helhetsintryck

Ett riktigt stort öl, med rejäl smak och doft. Till och med färgen känns stor. Det kommer ta ganska lång tid att sippa i mig den här. Och jag tycker om det.

Slutbedömning

Gott och intressant. Dock är det något i smaken som börjar ta över efter ett tag, vilket stör mig en del. Jag tror att ölet hade gjort sig bättre i sällskap av lite kraftigare tilltugg, som torkat hjärta eller något i den stilen. Ändock ett klart godkänt öl, med tydliga inslag av jul. Jag kommer med största sannolikhet köpa några till innan julen börjar på riktigt.

Betyg

7

This entry was posted in 07, Ölvisholt Brugghús, Island, Systembolaget. Bookmark the permalink.

One Response to Jólabjór

  1. Anne says:

    Shit, verkar ju riktigt god! Det här är en jag vill prova! 🙂
    Du kan väl ta och köpa med några öl och bjuda mig på en mini-ölprovning i Hemavan? Vore spännande! (Så kan jag lära mig lite mer om hur det kan vara en bra mindfulnessövning. 😉

Leave a Reply

