Coopers vintage ale

Grundinformation

375ml flaska, 7,5% alkohol. Ursprungsland: Australien. Bryggeri: Coopers Brewery. Produktnummer på systembolaget: 11778.

Provningstillfället

Fredag kväll, strax före 23. Dagen har ägnats åt jobb, jobb och mera jobb. Började 0730 i morse och har knegat nästan oavbrutet fram till 2215. Således är jag ganska trött när jag nyss hemkommen fått i mig en färdigpaj från frysen och hunger börjar lägga sig. Korkar upp vad som förhoppningsvis ska göra mig nöjd och glad. Vädret, som jag knappt sett skymten av under dan, är disigt men kallt, kring 3 minus.

Utseende

Vätskan är grumlig och mörkt orange. 1 cm gulvitt skum med små bubblor lägger sig på ölen. Det sjunker undan snabbt utan att lämna några rester på glaset.

Doft

Russin och smörkola. Sötman är det mest framträdande, men även en liten syrlighet. Lite fruktigt, med plommon, päron och ananas. En aning av vörtbröd finns också

Doft

Mer av beska i smaken. Det drar mer åt det brödiga hållet, med vörtbröd och danskt rågbröd i spetsen. Även en del russin, sirap och råsocker. Smörkolan finns även den någonstans i bakgrunden. En försiktig, värmande alkoholsmak finns också. Kroppen är medelstor till stor och kolsyran ganska kittlig. Eftersmaken börjar först dra än mer åt det beska, för att i avslutningen ge mest sötma.

Helhetsintryck

Ett otroligt gott och välgjort öl. Intressant, smakfullt och ytterst välbalanserat. Så här långt en riktigt upplevelse.

Slutbedömning

Helt klart ett av dom absolut godaste ölen jag druckit. Ett otroligt välbalanserat öl, som ändå är både smakrikt och intressant. En underbar kombo av beska och sötma med inslag av lite värmande alkohol. Det gjorde verkligen avslutningen på min dag och jag kommer somna lite gladare än vad jag gjort utan den. Det enda som möjligen fattas är en liten aning större fyllighet. Avslutningsvis är det här ölet som balsam för själen.

Betyg

10

This entry was posted in 10, Australien, Coopers Brewing, Systembolaget. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

