Nils oscar brown ale

Grundinformation

330ml flaska, 4,6%alkohol. Ursprungsland: Sverige. Bryggeri: Nils Oscar Company. Produktnummer på systembolaget: 11432

Provningstillfället

Onsdag kväll. En långsam dag på jobbet, med utbildning hela eftermiddagen. Saknade verkligen all form av fantasi till matlagning, så det fick bli baconlinda fläskytterfilé med fetabetor i ugn och örtagårdssås till middag. Allt utifrån vad som fanns för halva priset på den lokala butiken och vad som var på väg att kanske börja krypa ur kylskåpet på egen hand. Känner mig på något sätt ganska nöjd med den räddningen. Innan matlagningen kunde sättas igång blev jag dock tvungen att med duschens hjälp försöka hitta två vita samojeder under en stor hög av grus och jord, ser verkligen fram emot att det fryser på ordentligt och lägger sig tjockt med snö. Som det är nu ligger temperaturen strax över noll och det mest bara regnar hela tiden. Mat och öl intas till ackompanjemang av Uppsala vs Sundsvall.

Utseende

Mörkt rödbrun klar vätska. En del ljus slipper igenom även på det tjockaste stället på glaset. Skummet är ljusbrunt och lägger sig ca 2cm tjockt. Det sjunker snabbt undan och lämnar sparsamma rester på glaset.

Doft

Ungefär dött lopp mellan sötman och beskan, möjligen att beskan dominerar en aning. Det är mycket mörkt bröd och russin i doften, med lite aningar av choklad, kaffe, apelsin och jäst. Doften är välbalanserad och inbjudande.

Smak

Här är det sötmans tur att ta lite överhand, det är inte mycket men ändock att den dominerar beskan en aning. Även här är det det mörka brödet som tar mest plats, men lite kraftigare dragning åt vörtbröd och lite mer russin i än i doften. Lite mörk sirap och sommaräng finns också därinne. Eftersmaken är ganska lång och successivt är det mer och mer av beskan.

Helhetsintryck

Ett stabilt öl. Ingen smakbomb på något sätt och det varken överraskar mig eller gör mig tokförtjust. Men det bjuder på allt vad jag kan kräva. Helt klart drickbart.

Slutbedömning

Ölet väger upp bra mot den ganska smakrika maten och finns närvarande genom hela måltiden. Dock tycker jag ändå att det saknar en hel del för att fånga mitt fulla intresse. Jag har svårt att se att jag skulle vilja dricka det här ölet helt på egen hand, det är helt enkelt lite för ointressant och oinspirerande. Men ändock en stabil måltidsdryck.

Betyg

5

This entry was posted in 05, Nils Oscar Company, Sverige, Systembolaget. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

