Scarecrow

Grundinformation

500ml flaska, 4,7% alkohol. Ursprungsland: England. Bryggeri: Wychwood Brewery. Produktnummer på systembolaget: 11246. (Ölet hette tidigare “Circlemaster”)

Provningstillfället

Lördag eftermiddag. Skulle egentligen ha jobbat jour hela dagen, men en lite för hård satsning i gymmet igår, efter 6 månaders uppehåll innebar att mina armar inte riktigt fungerade som dom skulle i morse. Istället har dagen använts åt att i långsam takt städa huset. Är nu klar med städningen och satsar på middag i form av ungsrostad rödbeta med fetaost och till det en liten bit stekt nöt, svartvinbärsmarmelad, kall örtsås och hembakt porterbröd med vitlökssmör. Temperaturen ute står kring 1o plus och det har varit växlande molnighet under dagen. Avslutningen av kvällen planerar jag att spendera framför en brasa hos brodern.

Utseende

Vätskan är klar, gulorange. Ett cirka 3cm tjockt lager vittskum lägger sig på ölen. Det sjunker långsamt undan och lämnar en hel del rester på glaset.

Doft

Jag möts av en markerad beska, med ett viss inslag av sötma. Det doftar vetedeg, lite blommighet med gräs och hö. Ett litet jordigt inslag. Jag tycker mig också kunna ana lite viol och persika.

Smak

Mycket tunn smak. Mest beska, men inte särskilt mycket av den heller. Lite aningar av apelsinskal och torrt gräs. Möjligen finns en liten dragning åt ljus sirap. Eftersmaken är kort och drar lite åt det metalliska hållet. Kroppen är liten.

Hehetsbedömning

Jag blir inte imponerad. Ölet doftar inbjudande och ser gott ut, men smaken väger inte upp alls. Det smakar inte direkt illa, men alldeles för lite.

Slutbedömning

Allt eftersom måltiden fortlider blir jag mer och mer förundrad över hur väl detta öl ändå passar. Jag får en känsla av att smaken växer med tiden och ölets beska väger upp mot den milda, men ändå smakrika maten, på ett riktigt bra sätt. Det lyfte måltiden till en annan nivå än vad en vanlig dussinlager hade gjort, helt klart. Dock är det fortfarande ett i grunden ganska intetsägande öl, vilket drar ner betyget rejält, jag kommer helt enkelt inte komma ihåg det. Men, ändock något mer än helt ok som måltidsdryck.

Betyg

5

This entry was posted in 05, England, Systembolaget, Wychwood Brewery. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

