Mohawk Stitch

Grundinformation

500ml flaska, 5,3% alkohol. Ursprungsland: Sverige. Bryggeri: Sigtuna Brygghus. Produktnummer på systembolaget: 11402

Provningstillfället

Måndag kväll. Det har varit några dagar av varmare väder, kring 10-12 grader, men istället har höstvindarna tagit fart på riktigt. Så det blir lika fullt kallt att gå ut. Har ätit färskpasta med tomat- och sojafärsbaserad sås/gryta till middag och efter det tagit med hunden på en promenad. Sitter nu i soffan, då jag just kommit in.

Utseende

Kompakt svart till färgen. Kring 5cm brunt skum med ganska stora bubblor lägger sig som ett lock och sjunker långsamt undan och lämnar lite sparsamma rester på glaset.

Doft

Den första doften som möter mig är chokladpraliner med kaffe. Därefter kommer inslag av mörk sirap, soja, apelsin och vanilj. En hel del rostade till brända toner. Ganska rund, men ändå rätt stickig doft.

Smak

Något syrlig ton, som efter hand övergår i mer sötma med en del beskt inslag. Apelsinchoklad är det första jag tänker på. Dragningar åt julkryddor, nötter och porterstek. Det finns hela tiden en bakgrundston av rostat, som i eftersmaken övergår i en mer distinkt bränd ton. Det sista som hänger kvar i munnen är en aning av kaffe blandat med apelsin. Smaken är ganska distinkt och hård. Kolsyran är ganska livlig och kroppen medelstor, en lätt oljig känsla hänger kvar i munnen.

Helhetsintryck

Intressant, men lite konstigt. Egentligen gillar jag inte apelsinchoklad alls, men på något sätt gör sig kombinationen ändå rätt bra. Det känns som att ölet utmanar mig, fast jag kan inte svära på om jag tycker det är bra eller dåligt.

Slutbedömning

En helt ok porter, men inte så mycket mer. Klart intressant och en del smakinslag som känns ovana, men positiva. Dock saknar jag en hel del balans och fyllighet för att känna mig nöjd. Men, å andra sidan, en porter är alltid en porter och tycker du om sådana: köp den. Jag kommer öppna några fler under vintern och säkerligen ta med mig nån ut på isen och dricka framför en öppen eld med gnistrande stjärnhimmel ovan.

Betyg

6

This entry was posted in 06, Sigtuna Brygghus, Sverige, Systembolaget. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

