Mohawk barley wine

Grundinformation

330ml flaska, 10,5% alkohol. Ursprungsland: Sverige. Bryggeri: Sigtuna Brygghus. Produktnummer på systembolaget: 11418

Provningstillfället

Måndag kväll. Hemkommen från jobbet och rejält trött och sliten. Utomhus börjar det bli kallt och temperaturen kryper stadigt ner mot nollstrecket.

Utseende

Färgen är rödbrun till mörk koppar. Lätt grumlig vätska. Skummet är varmvitt och lägger sig 1,5 cm tjockt. Det sjunker snabbt undan och lämnar inga rester på glaset.

Doft

Det första som kommer till mig är vörtbröd med russin. Inslag av kola, knäck, smörkräm och en aning fruktgodis. Daddlar och danskt rågbröd kommer efter ett tag. Toner av karamelliserat socker finns också att hitta.

Smak

Ölet är sött så det förslår. Julgodis och chokladask. Nykokt knäck och russin. Det påminner om farsans hemblandade mumma på julafton. Smaker av råsocker, sirap och en liten aning åt honung. Små havrekakor med choklad och russin i. Kolsyran är nästan obefintlig, kroppen medelstor och vätskan ganska oljig.

Helhetsintryck

Sötslisk och smakrikt. Beskan är nästan helt frånvarande. Det är svårt att säga om jag är helt frälst, eller om jag kommer bli less. Sötman är god, men riskerar att övergå i bara jobbigt slisk.

Slutbedömning

Jag blir inte alls klok på det här ölet. Det är mycket smaker och tunga smaker, precis som jag gillar bäst. Men det är ändå nånting som gör mig rejält tveksam. Den mörka sötman blir för mycket och det känns mot slutet alldeles för obalanserat. Samma mängd sött, uppvägt av en betydligt större beska hade gjort ölet betydligt bättre. Ändå kommer jag nog njuta av några till av dessa flaskor när snön har lagt sig ute, det är bitande kallt och jag får sitta inne i värmen framför en öppen brasa.

Betyg

5

This entry was posted in 05, Sigtuna Brygghus, Sverige, Systembolaget. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

