Seventeen dry-hopped black lager

Gruninformation

650ml flaska, 8,7% alkohol. Ursprungsland: USA. Bryggeri: Avery Brewing Co. Produktnummer på systembolaget: 11757

Provningstillfället

Firar födelsedag en dag för tidigt, men familjen på besök. Precis före middan, som består av ungsstekt lax med diverse tillbehör, delar jag och min bror på denna flaska. Dagen har varit en ganska fin höstdag med dryga tio plus och en del sol. Löven på träden börjar mer och mer byta färg och det sprakar av rött och gult omkring oss.

Utseende

Färgen är kompakt svart, endast en svag strimma rött smiter igenom alldeles vid kanten av glaset. Skummet är ljusbrunt och lägger sig fem centimeter tjockt, med medelstora bubblor. Det blir kvar ganska mycket rester på glaset när det långsamt sjunker undan.

Doft

Beskan är markerad. Det doftar av jäst och jord, med en viss fruktighet. Doften är ganska svag, men klart angenäm

Smak

En mjuk, ganska mild smak kommer till mig. Inledande ganska söt, men därefter mer beska. Smaker av bröddeg och en ton av björkved. En aning av bränt, rostat och en skymt av den gamla kaffekannan finns i bakgrunden. Lite grann kryddighet finns också.

Helhetsintryck

Mild och ganska kort i både doft och smak. Angenäm, men lite väl tam.

Slutbedömning

Jag blir inte helt klok på det här ölet. Ena stunden känns det riktigt god för att nästa stund kännas tam och meningslös. Det är välbalanserat och angenämt, men alldeles för stillsamt och intetsägande. Som om försöken att balansera helt har tagit över,  så att slutresultatet egentligen inte smakar nånting alls. Det är ändå nånting i det här som jag uppskattar och jag skulle kunna tänka mig att dela några flaskor till med någon trevlig person.

Betyg

5


This entry was posted in 05, Avery Brewing Co, Systembolaget, USA. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

