Nanny state

Grundinformation

330ml flaska, 0,5% alkohol. Ursprungsland: Skottland. Bryggeri: BrewDog. Produktnummer på systembolaget: 1947.

Provningstillfället

Fredag kväll. Har haft en ytterst lugn vecka på jobbet då jag haft introduktion (fyra månader efter att jag började…) blandat med lite operation och lite mottagning. Slutade vid halv två idag och har efter det hunnit förbi systembolaget, för att hämta en beställning och lägga en till samt köpa in lite snaps till morgondagens surströmmingsskiva, och förbi butiken för att köpa mat till den samma. Jag känner mig betydligt mindre trött än vad jag brukar göra efter en arbetsvecka och trivs rätt fint med livet, efter middag på porterstek, färskpotatis och svartvinbärsgelé. Vädret bjuder på 10 plusgrader och sol, i kontrast till de 2 grader som bjöds i morse.

Utseende

Vätskan är klar och orange till färgen. Ett skum med små bubblor lägger sig 5cm tjock på ölet. Det sjunker långsamt undan och lämnar rikliga rester på glaset.

Doft

Det doftar citrus och grapefrukt på flera meters avstånd. På närmre håll är det ännu mer citrus, grapefrukt och ganska mycket dragning åt apelsinskal och kumquat. Det doftar lite som besk engelsk apelsinmarmelad i plåtburk. Doften är verkligen enorm. Det finns också en aning av en rund doft i bakgrunden, som liknar ostfralla eller nötkaka.

Smak

En ganska bitig beska är det första som kommer till mig, med dragning mot citrus och apelsinskal, åter igen. Det är också det enda som kommer till mig. Smaken dör ut väldigt fort och lämnar endast en känsla av vatten i munnen. Kroppen är liten och vätskan är mycket tunn.

Helhetsintryck

Doften lovar väldigt stort och till och med jag blir imponerad, trots att jag inte riktigt gillar citronskal i min öl. Tyvärr lever smaken inte alls upp och helheten blir ganska trist.

Slutbedömning

Då hela ölen är urdrucken måste jag säga att jag faktiskt gillar det här. Smaken blev på något sätt större efter som och gav mycket mer mot slutet än i början. BrewDog har lyckats med sitt mål att göra ett alkoholsvag öl med mycket smak och jag är imponerad. Det är bara synd att dom valde att fylla ölet med just dom smaker dom gjorde, då jag fortfarande har svårt för citrusskal i öl. Men jag tycker ändå om produkten. Citrusen blir aldrig så påträngande som den kan bli och det rinner ner med lagom mycket motstånd. Och det är förstås grymt bra att det numer finns något annat än ljus lager att dricka för den som ska köra hem.

Betyg

6

This entry was posted in 06, BrewDog, Skottland, Systembolaget. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

