Fuller’s golden pride

Gruninformation

330cl flaska, 8,5% alkohol. Ursprungsland: England. Bryggeri: Fuller Smith & Turner. Produktnummer på systembolaget: 1555

Provningstillfället

Sommarens sista kväll, en tisdag. Efter en rejält tung eftermiddag på akuten kommer jag hem till en mindre samling vänner som dragit igång med grillning. Öppnar ölen och sjunker ett slag ner i soffan och kryper in i mina egna funderingar om denna brygd. När helhetsintrycket är fastställt bär det ut till grillplatsen och lite kneg som grillmästare, medans resten av ölen slinker ner i etapper. Temperaturen ute är 15 grader och solen tittar fram mest hela tiden. Magen börjar snabbt kurra över godsakerna som fräser på grillen.

Utseende

Färgen är bärnsten till rött, vätskan är klar. Ett varmvitt skum med stora bubblor lägger sig på ölet, sjunker långsamt undan och lämnar en del rester på glaset.

Doft

En markerad beska är det första som kommer emot mig. Därefter blommiga dofter av gräs och hö, samt en aning av citrusskal. Milt och balanserat.

Smak

Betydligt sötare än i doften. Rågbrödsdeg, vörtbröd och lite russin. Känslan är oljig. Smaker av karamell och kola kommer efter ett tag. Eftersmaken, som är lång drar mer åt det beska.

Helhetsintryck

Ölet är gott, milt och välbalanserat. Det är alltigenom trevligt och angenämt när det rinner ner. Inte alls så smakfullt och stort som jag hellre skulle villja ha min öl, men det finns inget att egentligen klaga på.

Slutbedömning

Det här är nog ett av dom öl som passar ungefär lika bra till alla tillfällen. Men å andra sidan passar det nog inte helt perfekt till något tillfälle. Om jag bara skulle få dricka ett enda öl resten av mitt liv skulle nog Fullers golden pride ligga bra till, då jag tror att det aldrig skulle kännas fel. Men det saknar på något sätt en egen identitet. Det är så balanserat och försiktigt att det i slutändan inte lämnar särskilt mycket avtryck. Jag vet att det har kallat världens absolut bästa öl och jag är benägen att delvis hålla med. Inget i det här ölet är dåligt, men inget är heller helt klockrent. Väldigt gott, väldigt välbalanserat och alla gånger väldigt prisvärt.

Betyg

7

This entry was posted in 07, England, Fuller Smith & Turner, Systembolaget. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

