Schlösser alt

Grundinformation

330ml flaska, 4,8% alkohol. Ursprungsland: Tyskland. Bryggeri: Schlösser Alt Brew. Produktnummer på systembolaget: 1551.

Provningstillfället

Dagen har ägnats åt att städa huset och ta det lugnt. Nu är huset rent och kvällen börjar närma sig. Temperaturen utomhus ligger på 12 grader och har gjort så hela dagen. Det har regnat mest hela dagen, men börjat bli uppehåll nu under aftonen. Jag sjunker ner i soffan med en bok och tänker inte göra några fler knop idag.

Utseende

Vätskan är orange/röd och klar. Skummet som lägger sig 3cm tjockt, är smutsvitt med små bubblor, sjunker sakta undan och lämnar inga rester på glaset.

Doft

Ganska mycket sötma och viss beska. Doft av vingummi, peppar och rågbröd kommer emot mig. Även inslag av havrekross och kartong. Efter ett tag kommer en svårdefinierad doft, som nog bäst kan beskrivas som ostädat.

Smak

Gammalt papper. Sötman dominerar. Smaken är ganska unken och ter sig smutsig, som gammal kartong som legat några år i ett dammigt pannrum.

Helhetsintryck

Det här var riktigt otrevligt. Det kanske bara är dagsformen, men jag kan inte minna mig att jag druckit ett öl jag ogillat så skarpt som det här. Fullkomligt odrickbart.

Slutbedömning

Jag ger trots allt ölet några chanser och tar några klunkar, med ganska lång tid emellan. Till slut ger jag dock upp, det börjar inte smaka bättre. Minst två tredjedelar hamnar i vasken och jag kommer inte köpa det här ölet igen. Riktigt illa.

Betyg

1

This entry was posted in 01, Schlösser Alt Brew, Tyskland. Bookmark the permalink.

One Response to Schlösser alt

  1. Daniel says:

    Hej! Trevlig blogg! Du kanske fick ett dåligt ex av Schlösser alt för så dålig tyckte jag inte den var när jag drack den i augusti. Men det är klart att smaken är olika.

Leave a Reply

