Oppigårds golden ale

Grundinformation

330ml flaska, 5,2% alkohol. Ursprungsland: Sverige. Bryggeri: Oppigårds Bryggeri AB. Produktnummer på systembolaget: 1490

Provningstillfället

Onsdag eftermiddag. Slutade tidigt från jobbet och väntar nu på gäster, som kommer hit för grillat till middag. Det är fortfarande skapligt varmt ute med temperatur kring 15-20 grader och sol. Dock börjar det kännas att hösten är på intågande.

Utseende

Vätskan är gyllengul och klar. Skummet är vitt och lägger sig 5cm tjockt för att långsamt sjunka undan och lämna en del rester på glaset.

Doft

Först kommer en svag ton av jäst. Därefter en tydlig doft av citrus, med ganska kraftig dragning åt grape och kumquat. En del brödighet och inslag av torkad frukt, persika. Bitter, sträv och livfull.

Smak

Rund och len smak, inte alls så bitterstickig som jag förväntade mig utifrån doften. Fruktig med toner av apelsin och persika. Vissa inslag av hö, vitt bröd och jord. Vätskan är ganska tunn och kroppen liten.

Helhetsintryck

Jag uppskattar verkligen att citrusskalsbeskan från doften inte slår igenom i smaken. Dock är det inte så mycket annat som kommer fram istället. Visst, det finns en del smaker, men dom känns för tama. Lite kraftfullare smak, men utan besvärande beska hade uppskattats.

Slutbedömning

I grunden ett gott öl. Jag gillar den beska citrustyngda doften och gillar lika mycket att den inte slår igenom i smaken på samma sätt. Dock lämnas ändå en del att önska. Det är liksom inget annat som kliver in i stället och tar plats i munnen. I slutändan smakar det ungefär som det doftar, fast mindre. Å ena sidan tycker jag om att citrusen inte är påträngande och överdriven. Å andra sidan tycker jag att det inte smakar något särskilt. Vilket, summa summarum, ger ett öl jag tror skulle funka utmärkt i väl kylt format en riktigt het sommardag i en båt på havet. Här där jag sitter nu funkar den inte alls lika bra.

Betyg

5

This entry was posted in 05, Oppigårds Bryggeri AB, Sverige, Systembolaget. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

