BrewDog Abstrakt: 01

Grundinformation

375ml flaska, 10,2% alkohol. Ursprungsland: Skottland. Bryggeri: BrewDog. Utgått ur systembolagets sortiment och går ej längre att få tag på.

Provningstillfället

Söndag eftermiddag. En gäng vänner har kommit upp från Östergötland för några dagars semester och två av dem kommer nog mest för att härja runt i min ölkällare, vilket förstås uppskattas av undertecknad. Temperaturen ligger kring 20 grader och det är lite växlande molnighet med mest sol. Provningen sker utomhus.

Utseende

Grumlig vätska, rödorange i färgen. Skummet är ljusgult med stora bubblor och det lämnar mycket reser på glaset.

Doft

Söt doft med ganska mycket beska. Tonerna är fruktiga, med toner åt persika och apelsin och drar en hel del åt gräs och hö. Ett svagt inslag av vanilj finns att skönja i bakgrunden.

Smak

Initialt kommer en lätt syrlighet och en ganska rejält oljig känsla i munnen. Smaken domineras av smörkola med en hel del vanilj. Fruktiga toner av persika och apelsin, med inslag av honung. Det finns också ett svagt inslag av stickig spritighet.

Helhetsbedömning

Intressant och välbalanserat. Mycket välsmakande öl, som ger smak efter mer.

Slutbedömning

Till skillnad från hur jag brukar göra när jag provar öl drack jag här bara en tredjedel av flaskan själv, då jag mer än gärna ville dela denna upplevelse med några till nördiga öldrickare. Efter en dryg deciliter av denna bryggd önskar jag att jag hade några lådor till stående i källaren. Det här smakade helt fantastiskt gott och är nog det mest sjukligt välbalanserade jag druckit. Verkligen som balsam för själen. Det finns en hel del smaker, som alla är behagliga och ingen av dem sticker ut och blir jobbig. Det enda som gör att det inte blir en tia är en något för liten komplexitet för att vara så bra jag kan tänka mig. Fantastiskt gott och ett stort grattis till alla andra som fått förmånen att smaka denna mästerbrygd, som tyvärr bara gjordes i 3200 exemplar.

Betyg

9

This entry was posted in 09, BrewDog, Privatimporterad, Skottland. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

