1698 strong ale

Grundinformation

330ml flaska, 6,5% alkohol. Ursprungsland: England. Bryggeri: Shepherd Neame. Produktnummer på systembolaget: 1698

Utseende

Rödorange, klar vätska. 2cm varmvitt skum som snabbt sjunker undan och lämnar en del rester på glaset.

Doft

Sött med en lätt beska. Det första som slår emot mig är grönsakssoppa. Därefter kommer en ton av syntetisk fruktgodis och pepparkaksdeg. Ännu lite senare kan jag ana en del knäck och smörkola.

Smak

Len, lätt vätska. Ganska lite kolsyra. Smaken är lättare än doften. Ganska kryddig, smökolan och knäcken finns att hitta. Sötman dominerar över beskan. I eftersmaken finns en lätt bränd ton.

Helhetsintryck

Doftar mer än det smakar. Doften överraskar ganska mycket och ger ett rejält spretigt intryck med mycket olika smaker. Smaken är mer enkelspårig och drar åt kryddig smörkola. Sammantaget intressant, men jag kan inte riktigt svara på om det är angenämt eller inte.

Slutbedömning

Efter att hela ölen är urdrucken kan jag fortfarande inte svara på om jag tycker om det här eller inte. Det är lite varannan klunk åt vardera hållet. Ömsom känns det gott och tilltalande och ömsom känns det konstigt, konstgjort och bara fel. Slutbedömningen får nog bli att köp den, smaka och bilda din egen uppfattning. Jag kommer nog köpa den igen, men mest för att ta reda på om jag verkligen kommer tycka det är värt det.

Betyg

5

This entry was posted in 05, England, Shepherd Neame, Systembolaget and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

