Guineu Sitges

Grundinformation

330ml, flaska. 5,0% alkohol. Ursprungsland: Spanien. Flaskan är en present från en resa till Barcelona.

Provningstillfället

Sista arbetsdagen före fyra veckors semester. Lite after work inne i stan, som resulterat i en Caesarsallad och två Jever fun. Temperaturen ute håller sig kring 16-17 plus och solen har ömsom lyst värmande och ömsom lyst med sin frånvaro.

Utseende

Klar, ljus, gulbrun vätska. Det byggs snabbt upp ett 5cm tjock lager vitt skum, som snabbt sjunker undan till ett betydligt tunnare lock utan att lämna några nämnvärda rester på glaset. Bevisligen fanns det en bottensats i flaskan, för när den sista slatten hälldes i blev vätskan betydligt mörkare och fullständigt grumlig. Bottensatsen syns tydligt i botten av glaset.

Doft

Doften är sparsam. Beskt och sött om vartannat. Fruktiga toner som drar åt torkad persika. Det finns ganska mycket hö och lite jordighet. Lite dragning åt fruktkarameller och möjligen en aning av banan.

Smak

Frisk smak, som initialt ger mest ren beska och övergår i bröddeg med fruktbitar. Det finns nånting svårbeskrivbart som drar åt det blommiga hållet. Eftersmaken är lång med en hel del sötma.

Helhetsintryck

Klart mer intressant än vad jag i min enfald trodde utifrån att flaskan kommer från Barcelona och hur den ser ut. Upplevelsen är frisk och ren, utan några jobbiga bismaker. Inte särskilt komplex, men ytterst välbalanserad och angenäm.

Slutbedömning

Jag är helt klart imponerad. Den här flaskan har stått länge i källaren och väntat på att bli drucken (tillsammans med en till flaska från samma bryggeri), men jag har inte riktigt känt för att ge mig på ett spanskt blask. Och när jag väl öppnar den så får jag det här, välsmakande och välbalanserat. Dock får jag nog erkänna att en hel del av fascinationen beror på att jag hade så låga förväntningar sen innan. Men gott är det

Betyg

7

This entry was posted in 07, Ca l’Arenys - Cervezas Guineu, Spanien. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

