Früli

Grundinformation

250ml flaska, 4,1% alkohol. Ursprungsland: Belgien. Produktnummer på systembolaget: 1586

Provningstillfället

Efter en tidig, mycket varm sommardag som bjudit på måleriarbete och 2 mil på cykel sitter jag i vardagsrummet med Tracy Chapman i högtalarna. Temperaturen ute har nu sjunkit till ca 15 grader och solen har precis krupit nedom horisonten. Dock är det fortfarande ljust ute.

Utseende

Röd-rosa vätska med ett lätt inslag av orange. Ca 3 cm tjockt ljusrosa skum som med tiden sjunker undan och lämnar en del rester på glaset.

Doft

Mycket söt doft, med väldigt tydlig ton av hemlagad jordgubbssylt. Jag kan inte känna några inslag av kemikalier.

Smak

Även smaken är mycket söt, möjligen går det ana ett svagt inslag av beska någon stans i bakgrunden. Ölet smakar friskt av jordgubb och det är svårt att hitta några andra inslag. Vätskan är lättflytande, men ändock med viss kropp. Eftersmaken är lång och jordgubbarna hänger kvar i munnen. Ett tag efter varje klunk hänger en söt och lätt besvärande sliskighet kvar.

Helhetsbedömning

Doftar och smakar som jordgubbssaft. Positivt att ölet helt saknar kemikalietoner, vilket brukar kunna störa i de flesta fruktöler. Helt klart gott, om än jag har lite besvär med sötsliskigheten.

Slutbedömning

Jag är helt klart imponerad av att Früli faktiskt smakar rent av jordgubb. Dock är det söta för påträngande för min smak. Men jag tycker ändå att ölet har sina poänger och jag tror att det skulle passa utmärkt som fördrink på en större middag och det finns nog många som skulle kunna njuta av det i solen en varm sommardag.

Betyg

5

This entry was posted in 05, Belgien, Brasserie Huyghe Brewery, Systembolaget. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

