Dugges lager N:o 1

Grundinformation

500ml flaska, 4,7% alkohol. Ursprungsland: Sverige. Produktnummer på systembolaget: 1413

Provningstillfället

Hemkommen efter jobbet. 22 grader varmt ute och strålande sol. Potatisen står och kokar på spisen och brasan är precis tänd utomhus. Grillat och potatissallad i goda vänners lag på gång.

Utseende

Gyllenorange. 2cm vitt skum, som sjunker undan ganska snabbt och lämnar en del rester på glaset.

Doft

Ganska tunn doft. En lätt sötma, men övervägande beska. Toner av grapefrukt och apelsin finns att hitta. Frisk doft.

Smak

Även smaken är ganska tunn, men med en behaglig friskhet. Kroppen är liten och vätskan mycket lättflytande. Smaken är främst åt det söta hållet, med inslag av karameller och en frisk blommig fruktighet. Lite toner av ljust bröd och gräs. Eftersmaken övergår i en behaglig beska, som inte på något vis känns påträngande.

Helhetsbedömning

Mycket behaglig både doft och smak, dock hade jag gärna sett lite kraftigare smaker. Ett mycket lättdrycket öl, som i min smak gärna fått bjuda något mer motstånd.

Slutbedömning

Jag tror att jag träffade in det perfekta läget för detta öl. En mycket angenäm beska, som passar utmärkt till varma sommardagar. Dock hade jag nog velat ha lite mer smak för att det skulle passa mig utmärkt. Trots allt är Dugges lager N:o 1 värd sitt pris.

Betyg

6

This entry was posted in 06, Dugges Ale & Porterbryggeri, Sverige, Systembolaget. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

